mandag 24. september 2012

Borte bra, hjemme best?

Hei på dere, kjære lesere!  Gubben og jeg var i Montenegro i fire uker, han hadde behandlingsopphold der for leddgikta si.  Jeg var bare med, til moralsk og praktisk støtte, ellers shoppet jeg litt, gikk turer og la kabal, og leste en haug med bøker...





Det er ikke lenger så mange igjen av de oppbankede, nedslitte gamle østblokkbilene, som ser ut til å henge ihop med binders og tyggegummi.  Yugo zastava var en schläger i sin tid, og så sent som for 9 -10 år siden var det mange av disse, samt Renault 4.  Her ser man kontrasten mellom den gamle og den nye bilparken.  Folk har kommet seg til mer penger med årene... 

Utsikt fra takterrassen på Institutt Igalo...

Rommet vi bodde på. 



Et av de mange spesielle og vakre maleriene som henger på instituttet.  Ansiktet er temmelig likt mine egne tegninger fra 70-80-tallet...


Nok en gammel sliter!  En Yugo zastava, zastava betyr flagg eller fane.  Den jugoslaviske bilindustriens flaggskip!  Denne fant jeg høyt oppe i bakkene, på en tur der jeg slet meg opp i varmen, halvveis til fjells.  Foran meg ruslet en gammel dame i hussandaler og med bæreposer i hendene, helt ubesværet... 


En staselig port nede på strandpromenaden. 


Elva Sutorina, som renner ut i Kotorbukta i Igalo. 


Dagens hagealibi:  Øverst:   Hva er dette?  Nederst:  Callistemon, har jeg funnet ut, den blomstrer med røde "lampekoster" om våren, dessverre har jeg aldri sett den i blomst, da vi stort sett har vært i Igalo på ettersommeren.  Dermed har jeg heller ikke sett magnoliaene i blomst, men blomstrende oleandere var det nok av. 

Konklusjonen på den klisjeaktige overskriften?  Borte er bra, særlig når det er badetemperaturer i sjøen og sol hver dag.  Om hjemme er best, kan absolutt diskuteres, i hvertfall hva været angår.  Men det er godt å komme hjem og rote med sine egne saker både ute og inne.  :)







1 kommentar:

  1. Det å kome vekk gjer det ekstra godt å
    kome heim :-)
    Takk for vakre bilder!
    Bodø er ein vakker stad. Men kanskje ikkje så lett å sjå for den som er van med den. Ført gjort å bli "blind" for det som er rundt oss sjølve ;-)
    Fin dag i nord!

    SvarSlett